داشتن تاکتیک یعنی داشتن علم و ابزاری برای اداره‌ی صحنه.
وقتی بحرانی حادث می‌شود، کمتر مدیر و مشاوری در برنامه‌‌ی استراتژیک و برنامه‌ی بازاریابی خود به آن اندیشیده‌ است. چندی پیش به یکی از صاحبان برند گفتم به رکود و توقف بازار در روند توسعه‌ی خود اندیشیده‌اید؟ آیا برنامه‌ای برای این موارد فورس ماژور دارید؟
پاسخ متحیر کننده‌ای شنیدم که فرمودند:
محکوم به کار و توسعه‌ هستیم و بازار فعلا از حرکت باز نخواهد ایستاد! اگر هم اتفاقی بیافتد مشاورم حتما راهکار خواهد داد!
و متاسفانه اقتصاد جهانی و به ویژه اقتصادی ایران با کرونا ویروس در بهترین روزهایی که صاحبین کسب و کار انتظارش را می‌کشیدند، درگیر، قفل و متوقف شد و نه آن سازمان تاکتیکی برای عبور داشت و نه آن مشاورِ همکارِ بنده! سازمان زیان سنگینی را متحمل و در ادامه نیز باید زیان بیشتری را بپذیرد.
بین تکنیک و تاکتیک تفاوت‌های بسیاری است. تکنیک پارامتری است که همواره به آن اندیشیده می‌شود و در برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت و بلندمدت به آن پرداخته می‌شود ولی گاها تکنیک و تاکتیک را یکی می‌بینند اما تاکتیک یک علم و ابزار برای اداره‌ی صحنه و بحران‌های ناگهانی است. زین پس درس بگیریم که به این مهم بیاندیشیم و همیشه آماده‌ی مدیریت کردن شرایط باشیم به ویژه وقتی در ایران کار اقتصادی می‌کنیم.


کسب و کارهای بسیاری در این بحران متضرر و برخی سوار بر موج با چپاول مردم و گرانفروشی و احتکار به نظر برنده‌ی داستان شدند و من همواره در اندیشه مدیرانی هستم که در گرداب این بحران گرفتار شدند و امروز تنهاترین کارآفرینان جهانند. حمایت دولتی که ندارند هیچ، دنیایی انسان نیز از آن‌ها انتظار دارند و این بزرگ‌مردان در تلاش هستند تا سازمانشان را به بهترین شکل از این تلاطم به سرمنزل عافیت برسانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی *

تماس با من

دفتر
تهران
آدرس : خیابان قائم مقام فراهانی، خیابان دهم، پلاک 24، طبقه پنجم، واحد ۲۰
کد پستی : ۸۷۸۷۸۳۷۷۳۳
تلفن : ۷۳ الی ۷۱ ۷۵ ۵۴ ۸۸ - ۰۲۱
ایمیل : ali@sheikhzadeh.com
دفتر
مشهد
آدرس : بلوار ملک آباد، خیابان قدس، قدس ۷، پلاک ۶۶ ( آژانس دیجیتال مارکتینگ آفرید نماینده رسمی دفتر مطالعات و پژوهش‌های علی شیخ‌زاده)
کد پستی : ۹۱۸۵۷۶۸۴۸۵
تلفن : ۰۹۱۲۸۹۱۵۷۶۳
ایمیل : ali@sheikhzadeh.com
راه های
ارتباطی
ارسال
پیام
:-)
پیام شما با موفقیت ارسال شد
سایر راه های ارتباطی
5 + سه =
ارسال
موقعیت
تهران