شاید این نوشتار به کام برخی از دوستانم خوشایند نباشد اما واقعیتی است که باید گفت.
عده‌ی قابل توجهی از عزیزان که فرصت را مغتنم شمرده‌اند تا عرض اندام کرده و خود را به عنوان یک کارشناس دنیادیده و آینده‌پژوه معرفی کنند به سختی در تلاش هستند که اثبات کنند دنیای بعد از کرونا تغییرات زیادی خواهد داشت و اگر کسی تغییر نکند همچون دایناسورها منقرض می‌شود.
باید عرض کنم که نه بازار و نه دنیا هیچ تغییری نمی‌کند به این معنا که اگر تغییر را در شکل ارایه‌ی محصول و خدمت می‌بینید، این روند تغییری نمی‌کند چراکه رفتارهای خرید به‌واسطه‌ی عطش یک تا چندماهه متفاوت نخواهد شد. اتفاقاً روی صحبتم با مدیران کسب‌وکارهایی است که مملو از دلهره‌ هستند، باید خدمتشان عرض کنم که اصلا ناراحت نباشید،‌ بازار دوباره شکل همیشگی خود را خواهد یافت و انبارهای شما نیز بزودی تخلیه می‌شود. در اندیشه‌ی توسعه و فعالیت قدرتمندانه باشید. دنیا به انتها نرسیده است اما ویروسی بسیار کوچک و ناچیز درس‌های خوبی به ما داده است که اگر به ‌کار ببندیم می‌توانیم آینده‌ی بهتری را رقم بزنیم.
کرونا تهدیدی از یک محیط ناشناخته بود و بسیاری را غافل‌گیر و عده‌ای را پولدار کرد. عده‌ای که علی‌رغم افت قیمت نفت و مواد اولیه‌ همچون گرانول، قوطی آبفشان تولید شده‌ی یکسال قبل خود را به سبب نیاز مردم ۵۰۰درصد گرانتر کرده و فروختن، عده‌ای ماسک و گان تولید کردند و اسمش را گذاشتند مسوولیت اجتماعی اما ۴۰۰درصد سود کردند، الکل را به قیمت شراب ۱۰۰ ساله فروختن و... دستشان درد نکند که تا این حد ناچیزند.
متاسفم برای کسانی که خود صاحب کسب‌وکار نیستند اما برای صاحبان کسب‌وکارها نسخه می‌پیچند، تجربه‌ی مدیریت کردن یک نفر را که هیچ حتی در مدیریت خویشتن نیز مانده‌اند و جالب است که خود را مشاور ارشد مدیران می‌نامند. شوربختانه همه شده‌ایم تحلیل‌گر بازار و اندیشمند در حوزه‌ی کرونا! عده‌ای نوید می‌دهند و عده‌ای تهدیدها را از ظن خویش برمی‌شمارند.
شاید من هم یکی از همین برهم زدگان نظم اکوسیستم کسب‌وکار کشور هستم اما این را می‌دانم که کرونا تنها یک تلنگر بود و بازار بزودی به شکل قبل باز خواهد گشت و رفتار و مدل خرید مردم تغییر نخواهد کرد. همچون گذشته فروش‌آنلاین جایگاه خود را حفظ خواهد کرد و شبکه توزیع سنتی نیز به کار خود ادامه خواهد داد.
آماده باشید برای این که مشتریان شما دق دلی این روزها را از تن خارج کنند و با هیجان فزاینده‌ی خرید، به سویتان گام بردارند.
پساکرونایی هم وجود ندارد، همیشه شعبون بوده و حالا یه بارم رمضون! بازار ایران و اقتصاد آن سال‌هاست که کرونا زده است ولی همین مردم کرونا زده اثبات نمودند که از بسیاری از غربی‌ها تحملشان بیشتر و مدیریتشان بهتر است.
در کرونا دولت کاری نکرد که پُز قحطی نیامدن برای مردم را می‌دهد، بلکه تولید‌کنندگان و شبکه‌ی توزیع کشور در بخش خصوصی چنین حماسه‌ای را آفریدند. پساکرونا مدت‌هاست که رقم خورده است پس لطفا نسخه‌های اروپایی و جملات انگیزشی را کنار بگذارید و اگر نمی‌توانید خود بخشی از صنعت یا حوزه‌ی خدماتی کشور باشید لااقل شعار ندهید! شعار ابتدا شعور می‌خواهد، شعار کمی تجربه‌ی زیسته می‌خواهد، شعار اندکی موفقیت در زندگی شخصی‌ات می‌طلبد. پس لطفا شعار ندهید و ته دل مدیران و صاحبان کسب‌وکارها را هم نلرزانید و اگر مرهم نیستید لااقل نمک بر زخم نپاشید. جامعه‌ی امروز ما روحیه می‌خواهد نه پیش‌داوری از فردایی که خود هیچ تجربه‌ای در موارد مشابه آن نداشته‌اید! حوزه علوم مدیریتی و بازاریابی در عمل در چند ماتریس و چند عنوان کتاب و چند پاورپوینتی که برای دیگران بارها و بارها تکرارشان می‌کنید، خلاصه نمی‌شوند. معادلات بازار با آنچه شما فکر می‌کنید متفاوت است پس اگر باز هم معتقدید که در پساکرونا همه‌ی معادلات بازار عوض می‌شود، نظاره‌گر فردا باشید.
دفاتر ما با رعایت ایمنی کامل از روز دوشنبه آغاز به فعالیت نمودند و با قدرت در کنار مشتریان و مخاطبین خویش هستیم و به جهت اطلاع دوستانی که تمام قدرتشان در تحلیل پساکرونا نهفته است باید عرض کنم که حجم قابل توجهی از مشتریان در همین ۴۸ ساعت به ما مراجعه و در اندیشه‌ی توسعه به مدل گذشته هستند و آن‌ها نیز معتنقدند چیزی تغییر نکرده مگر اندیشه‌ی اجتماعی مردم.
کرونا گفت که تخم مرغ‌هایتان را در یک سبد نگذارید.
پساکرونا مدت‌هاست که آغاز شده، شما از ۵ سال قبل نیز باید در اندیشه‌ی توسعه کسب‌وکارتان و ایجاد بازوهای الکترونیکی می‌بودید و این درس کرونا نبود.
راهتان مستدام.
#کرونا
#امکان
#مشاوره
#پساکرونا

۴ پاسخ به “پساکرونا را ندانسته قضاوت نکن”

  1. امین وفایی گفت:

    پیروز باشید ،بسیار عالی جناب عالیقدر و محترم آقای دکتر علی شیخ زاده

  2. امین وفایی9 گفت:

    پیروز باشید ،بسیار عالی جناب عالیقدر و محترم آقای دکتر علی شیخ زاده

    • امین وفایی9 گفت:

      چشم انداز به آینده از نگاه دکتر عزیزمان علی شیخ زاده بسیار عالی است و باید آینده نگری این بزرگوار را ب سمت و سوی آینده تحسین نمود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی *

تماس با من

دفتر
تهران
آدرس : خیابان قائم مقام فراهانی، خیابان دهم، پلاک 24، طبقه پنجم، واحد ۲۰
کد پستی : ۸۷۸۷۸۳۷۷۳۳
تلفن : ۷۳ الی ۷۱ ۷۵ ۵۴ ۸۸ - ۰۲۱
ایمیل : ali@sheikhzadeh.com
دفتر
مشهد
آدرس : بلوار ملک آباد، خیابان قدس، قدس ۷، پلاک ۶۶ ( آژانس دیجیتال مارکتینگ آفرید نماینده رسمی دفتر مطالعات و پژوهش‌های علی شیخ‌زاده)
کد پستی : ۹۱۸۵۷۶۸۴۸۵
تلفن : ۰۹۱۲۸۹۱۵۷۶۳
ایمیل : ali@sheikhzadeh.com
راه های
ارتباطی
ارسال
پیام
:-)
پیام شما با موفقیت ارسال شد
سایر راه های ارتباطی
7 + 8 =
ارسال
موقعیت
تهران