خانه امین التجار اصفهانی جزء یکی از خانه‌های تاریخی و ثبت شده اصفهان است و در ردیف بناهای صفویه تا اواخر پهلوی اول قرار می‌گیرد . همانطور که در فهرست خانه‌های تاریخی اصفهان مشخص است اغلب بناهای فاخر، متعلق به دوره قاجاریه است که غالبا به صورت درونگرا ساخنه شده‌اند. با توجه به قرارگیری اصفهان در اقلیم نیمه‌گرم و خشک، بافت تاریخی شهر به صورت متراکم و فشرده بوده و بیشتر خانه‌ها به فرم حیاط مرکزی(گونه درونگرا) و معمولا به صورت چهار فصل ساخته شده‌اند که غالبا جبهه شمالی رو به نور جنوب (جبهه قبله) مهمترین و شاخص‌ترین ضلع ساختمان محسوب می‌شود. احداث خانه‌ها در سطحی نزدیک به صفر و استفاده از زیرزمین به طور محدود و عموما تحت جبهه شمالی بوده است.استفاده از سه نوع فضای باز، نیمه بازو بسته ( حیاط، ایوان و اتاق)، ترکیب سقف طاقی شکل و بام مسطح، دو پوسته کردن سقف‌ها، بهره‌گیری از مصالح با ظرفیت حرارتی بالا، احداث ایوان در حد فاصل فضای خارجی و داخلی و به ویژه در جبهه رو به آفتاب از جمله شاخصه‌های معماری اصفهان در آن عصر می‌باشد. مصالح به کار رفته در خانه‌های سنتی اصفهان، غالبا هماهنگ با اقلیم نیمه‌گرم و خشک است و رابطه تنگاتنگی بین فرم، عملکرد و تزئینات فضاهای خانه‌ها وجود دارد.

نام کتاب : خانه امین التجار اصفهانی
نویسنده : علی شیخ زاده
موضوع : خانه امین التجار اصفهانی جزء یکی از خانه‌های تاریخی و ثبت شده اصفهان است و در ردیف بناهای صفویه تا اواخر پهلوی اول قرار می‌گیرد . همانطور که در فهرست خانه‌های تاریخی اصفهان مشخص است اغلب بناهای فاخر، متعلق به دوره قاجاریه است که غالبا به صورت درونگرا ساخنه شده‌اند. با توجه به قرارگیری اصفهان […]
تعداد صفحات : 84 صفحه
قیمت : 50000تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی *

تماس با من

دفتر
تهران
آدرس : خیابان قائم مقام فراهانی، خیابان دهم، پلاک 24، طبقه پنجم، واحد ۲۰
کد پستی : ۸۷۸۷۸۳۷۷۳۳
تلفن : ۷۳ الی ۷۱ ۷۵ ۵۴ ۸۸ - ۰۲۱
ایمیل : ali@sheikhzadeh.com
دفتر
مشهد
آدرس : بلوار ملک آباد، خیابان قدس، قدس ۷، پلاک ۶۶ ( آژانس دیجیتال مارکتینگ آفرید نماینده رسمی دفتر مطالعات و پژوهش‌های علی شیخ‌زاده)
کد پستی : ۹۱۸۵۷۶۸۴۸۵
تلفن : ۰۹۱۲۸۹۱۵۷۶۳
ایمیل : ali@sheikhzadeh.com
راه های
ارتباطی
ارسال
پیام
:-)
پیام شما با موفقیت ارسال شد
سایر راه های ارتباطی
چهار + نه =
ارسال
موقعیت
تهران